Constance van Berkel is sinds begin 2020 vrijwillig ondersteuner bij Humanitas Thuisadministratie (TA) in Gorinchem.
De gehuwde moeder van drie, die het ook leuk vindt om te tuinieren, te wandelen en te lezen, heeft altijd al vrijwilligerswerk gedaan, zegt ze. ,,Toen de kinderen jonger waren, was ik op de basisschool, bij de voetbalclub en de muziekvereniging actief. Nu mijn kinderen ouder zijn, heb ik voor Humanitas Thuisadministratie (TA) gekozen, vanwege de raakvlakken met zowel mijn werk in de Arbo- en financiële dienstverlening, als mijn studie Sociaal Juridische Dienstverlening.” Na haar schriftelijke sollicitatie werd ze uitgenodigd door twee coördinatoren van Humanitas. ,,Tijdens dat gesprek werd duidelijk dat je communicatief vaardig en empathisch moet zijn, en in staat de deelnemer te coachen. Uiteraard wordt van je verwacht dat je zorgvuldig omgaat met persoonsgegevens.” Kennis van sociale voorzieningen zoals kwijtscheldingen, toeslagen en uitkeringen is een pré, vindt ze. Na het overleggen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG), de ondertekende vrijwilligersovereenkomst, en een Basistraining TA kon ze met de door Humanitas verstrekte tablet bij haar eerste deelnemer thuis aan de slag.
Deelnemer financieel zelfredzaam maken
Constance zegt:,,Als je er zelf geen moeite mee hebt is het moeilijk voor te stellen dat iemand helemaal vastloopt in de papieren. Daarom vind ik het fijn dat ik iemand die er zelf even niet meer uitkomt, met mijn kennis en ervaring kan ondersteunen.” Dat hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn, vertelt ze. ,,Soms is een kleine aanmoediging genoeg voor iemand met uitstelgedrag. Of een luisterend oor bij iemand die het gevoel heeft door allerlei instanties te worden tegengewerkt. Bij een ander helpt het samen de post te bespreken: ‘wat staat er nu eigenlijk, wat moet ik doen?’ Ook komt het voor dat mensen in aanmerking komen voor diverse toeslagen, maar dat helemaal niet weten, of niet weten hoe zij die aan moeten vragen. Dan kun je voor iemand echt het verschil maken.” Het is overigens niet de bedoeling dat de vrijwilliger TA de problemen oplost, legt ze uit. ,,Het is belangrijk dat iemand leert hoe je een thuisadministratie opzet en bijhoudt, zodat de deelnemer uiteindelijk financieel zelfredzaam wordt.”
Financiële opvoeding
Tijdens haar studie en vrijwilligerswerk komt ze regelmatig mensen tegen, die om allerlei redenen geen of een gebrekkige financiële opvoeding hebben gehad. Constance pleit ervoor dat op scholen meer aandacht wordt besteed aan financieel administratieve vaardigheden. ,,Helaas hebben veel schoolgaande jongeren een schuld of betalingsachterstand opgelopen. Maar wat mij betreft zou iemand van achttien al financieel zelfredzaam mogen zijn.” Een TA-traject duurt maximaal een jaar. ,,In de startfase bezoek ik een deelnemer twee maal per week, en zodra dat kan, wekelijks een uur. Iemand heeft na een bezoek van ongeveer een uur wel even genoeg te verwerken.” Daarna wordt de frequentie verder afgebouwd, afhankelijk van de hulpvraag. ,,Meestal besteed ik, met twee deelnemers onder mijn hoede, gemiddeld tweeëneenhalf uur per week aan het vrijwilligerswerk.” Mensen thuis bezoeken hoort bij dit vrijwilligerswerk. ,,Op afstand meekijken op de telefoon of via beeldbellen is welhaast onmogelijk. Bovendien zijn er ook deelnemers, die onvoldoende taalvaardig zijn, dus helpen kan echt alleen tijdens direct contact.“
Waardering en dankbaarheid
Constance vervolgt: ,,Ik assisteer ook in het contact met schuldeisers, schuldhulpverlening, budgetbeheer, sociaal wijkteam, jobcoach, onderwijsinstelling, werkgever of bedrijfsarts, en met het papierwerk voor de aanvraag van een voorziening.” Bovendien heeft ze haar werkervaring al eens ingezet voor een langdurig arbeidsongeschikte deelnemer. ,,Dat maakt niet direct deel uit van mijn takenpakket, maar in dit geval wilde en kon ik hierbij eveneens ondersteunen.” Het valt niet altijd mee, vertelt Constance eerlijk. ,,Ik krijg soms best heftige verhalen te horen. Je bouwt een vertrouwensband op met de deelnemer, en soms blijkt na enkele gesprekken dat er sprake is van multiproblematiek.” En ze moet weleens een minder leuke boodschap brengen. ,,Het confronteren van deelnemers met een vervelende waarheid hoort helaas ook bij mijn vrijwilligerswerk.” En dan zijn er nog situaties waarin iemand door een andere instantie naar Humanitas verwezen wordt. ,,Maar niet iedereen zit dan op onze hulp te wachten. Als iemand echt niet geholpen wil worden, is dat jammer, maar wel de realiteit.” Ze kan zo nodig op de coördinatoren van Humanitas TA terugvallen. Humanitas organiseert regelmatig bijeenkomsten waarbij actualiteiten de revue passeren en de vrijwilligers ervaringen kunnen uitwisselen, vertelt ze. ,,Dit zijn waardevolle en leerzaam ontmoetingen”, vertelt Constance. ,,Zowel vanuit het Vrijwilligerssteunpunt Gorinchem als vanuit Humanitas wordt mijn werk echt gewaardeerd. Van de deelnemers ontvang ik eveneens waardering en dankbaarheid, en dat is alles wat ik nodig heb om dit vrijwilligerswerk te blijven doen.”
Meer informatie www.humanitas.nl